Skulderklinikken Viborg ApS
Afklemningssyndrom (Impingement):

Generelt:

Pladsmangel under skulderhøjen, resulterer i afklemning af bløddelene (sene og slimsæk) når armen løftes. Dette vil medføre smerter, irritation i slimsækken og på sigt beskadige senen.

Årsagerne kan deles op i to grupper:

• Primær impingement: mekaniske forhold i skulderleddet, f.eks forkalkninger eller knogleforandringer, som giver pladsmangel og forårsager afklemning af bløddelene.

• Sekundær impingement: ubalance i muskelsamspillet omkring skulderblad og skulderled, som giver en ændret bevægerytme omkring skulderen og dermed forårsager afklemning.

Operation:

Hvis årsagen er primær, altså mekanisk, kan man med fordel skabe mere plads i leddet, ved at fjerne lidt knogle på undersiden af skulderhøjen.
Er årsagen sekundær, altså muskulær ubalance, vil operation ikke have den ønskede effekt. Her vil problemet skulle afhjælpes med fysioterapi, hvor man genopretter den muskulære balance.

Efterbehandling:

Efter operation af en primær impingement er der ingen restriktioner. Dvs man frit kan bruge armen indenfor smertegrænsen, og arbejde med både bevægelighed, stabilitet og styrke. Nogle kommer nemt igennem efterforløbet ved egen hjælp, mens andre har behov for fysioterapi, for at få et godt resultat.
Ved sekundær impingement er det vigtigt at fysioterapeuten får lavet en analyse af muskelbalancen omkring skulderblad og skulderled. Denne analyse danner hele grundlaget for tilrettelæggelsen af genoptræningen, således at bevægerytmen bliver normal og afklemning undgås.

PREISLERS PLADS 14 • 8800 VIBORG • Tlf.: 87 20 19 00 • MAIL@SKULDERKLINIKKENVIBORG.DK
Website udviklet af MySupport.dk